Oriveden hautausmaa

ALUEIDEN KARTTALinkki avautuu uudessa välilehdessä

ORIVEDEN HAUTAUSMAAN MUISTOMERKKEJÄ

SUOMEN SISÄLLISSODAN VALKOISTEN SANKARIPATSAS

Kuvanveistäjä Evert Porila on tehnyt  pronssisen lapikasjalkaisen  suojeluskuntalaisen rukoilemassa pää painoksissa ja lakki kädessä Kemin hautausmaalle 3.7.1921 paljastetun patsaan. Tamperelainen Suomen Graniitti Oy on tehnyt harmaasta graniitista kopion ja se on paljastettu 19.3.1922. Suomen Graniitti on tehnyt samanlaisen kopion Kolarin, Mäntyharjun ja Terijoen hautausmaille, joissa jalustan tunnukset ja tekstit vaihtelevat.

SUOMEN SISÄLLISSODAN PUNAISTEN MUISTOMERKKI

Muistomerkki on valmistunut 1940-luvun lopulla ja siirretty nykyiselle paikalleen vainajien jäännösten siirtämisen jälkeen 4.6.1955 väliaikaisesta joukkohaudasta Pappilankankaalta.

1939-1945 SOTIEN SANKARIHAUTAUSMAA JA -PATSAS

Sankarihautausmaan ja sankariristin ovat suunnitellet Tarja Salmio-Toiviainen ja Esko Toiviainen. Emil Halonen on tehnyt kipsimallin "Rukoileva enkeli” jonka on toteuttanut Näsin Kiviteollisuus Oy. Sankarihautausmaa on siunattu ja patsas paljastettu 12.6.1949.Orivedellä on talvi- jatko- ja lapinsodan sankarivainajia 210. Heistä osa on laskettu sukuhautoihin.

KARJALAAN JÄÄNEIDEN VAINAJIEN MUISTOMERKKI

Muistomerkin on tehnyt kuvanveistäjä Kirsti Liimatainen ja se on paljastettu 1.8.1954 Orivedelle vietetyn suuren Sakkola-juhlan yhteydessä.

MENNEIDEN SUKUPOLVIEN MUISTOMERKKI

Oriveden seurakunnan valmistautuessa 400-vuotisjuhlaan kirkossa tehtiin remontti 1938. Korjausten yhteydessä löytyi vainajien luita lattian alta. Luut haudattiin uudelleen kirkon lähelle ja tälle paikalle paljastettiin muistomerkki 12.6.1949.

MUUALLA LEPÄÄVIEN LÄHEISTEN MUISTOMERKKI

Muualle lepäävien läheisten muistomerkin äärelle voit tuoda kynttilän tai
kukkia muualle haudattujen läheistesi muistolle. Muistomerkki löytyy kirkon vierestä, sen pohjois puolelta.

MUISTOLEHTO

Oriveden hautausmaan muistolehto sijaitsee hautasmaan itäpäädyssä. Muistolehtoon tullessasi voit jättää muistamisesi, kukat ja kynttilät, kivetyksille, jotka sijaitsevat lehtoon johtavan polun molemmin puolin.

Muistolhedon yhteydessä on myös tyhjän sylin muistomerkki.