Etsitkö paikkaasi seurakunnassa? Seurakunnassa alkavan yhteisövalmennuksen tavoitteena on kehittää seurakunnasta entistä yhteisöllisempi, jotta seurakuntalainen voisi kokea olevansa osa seurakuntaa. Seurakunta on yhtä kuin siihen kuuluvat seurakuntalaiset. Jokainen voi tuoda oman panoksensa seurakunnan rakentumiseksi kotoisaksi yhteisöksi. Panos on jo se, että on osa seurakunnan moninaista elämää vaikkapa käymällä jumalanpalveluksessa tai laulamalla kuorossa.

Kuulumisia Oriveden seurakunnan yhteisövalmennuksesta

Oriveden seurakunta on mukana vuosien 2023–2024 aikana Hengen uudistus kirkossamme ry:n järjestämässä yhteisövalmennuksessa. Kyseisen valmennuksen tarkoituksena on lisätä seurakunnan yhteisöllisyyttä tukemalla seurakuntalaisten osallisuutta seurakunnassa sekä seurakunnan ulospäin suuntautumista. Tavoitteena on, että jokaisella olisi halutessaan mahdollisuus löytää oma paikkansa seurakunnasta.

Yhteisövalmennus käynnistettiin tammikuussa 2023 Hengen uudistus kirkossamme ry:n toimesta tekemällä alkukartoituksia seurakunnan yhteisöllisyyden tilasta. Lisäksi yhdistys järjesti huhtikuussa koulutusviikonlopun yhteisövalmennuksessa mukana olleille työntekijöille ja asiasta kiinnostuneille vapaaehtoisille. Voit lukea yhteisövalmennuskonseptista lisää täältä: https://www.hengenuudistus.fi/kokosrk

Yhteisövalmennuksen ideana on, että seurakunnan yhteisöllisyyttä rakennetaan muodostamalla yhteinen visio siitä, millainen yhteisöllinen seurakunta haluamme olla. Kyseinen visio on yhteinen suuntaviiva seurakuntamme yhteisöllisyyden kehittämiselle. Yhteisövalmennuksen aikana seurakuntaan on tarkoitus rakentaa myös pienempiä toimintayhteisöjä, jotka luovat ja kehittävät toimintaa koko seurakunnan parhaaksi.

On ehdotettu, että yhteisövalmennuksen aikana seurakunnassa lähdettäisiin rakentamaan kolmea toimintayhteisöä, jotka olisivat aikuisten yhteisö, nuorten yhteisö ja Juupajoen yhteisö.

Yhteisövalmennus jatkuu tämän vuoden ajan, ja sen tarkoituksena on varustaa ja ohjata seurakuntaa aktiivisemmaksi ja yhteisöllisemmäksi sekä ulospäinsuuntautuneemmaksi. Yhteisövalmennus antaa meille mahdollisuuden paitsi ideoida ja suunnitella, myös etsiä Timo Pöyhösen ohjauksessa toiminnallemme suuntaa, arvopohjaa ja yhteistä päämäärää. Käytännössä yhteisövalmennuksen illat ja leirit ovat siis keskustelua ja työskentelyä sen etsimiseksi, mitä haluamme seurakuntana tehdä, oppia ja olla. Mukaan ovat tervetulleita kaikki, jotka haluavat olla mukana seurakunnan toiminnassa ja kehittää sitä.

Seuraava leiri pidetään toukokuussa. Tuolloin aloitamme luultavimmin taas seurakunta-illalla srk-keskuksessa perjantaina 3.5. ja leirille lähdetään la-su 4.-5.5. Pälkäneen Seitsyeen. Tälle leirille voit myös ilmoittautua keittiötiimiin!

Jos et pääse tulemaan yhteisöiltoihin, mutta olisit kiinnostunut saamaan lisätietoa asiasta, voit olla yhteydessä yhteisövalmennuksessa mukana oleviin työntekijöihin Samuel Mäkiseen (samuel.makinen@evl.fi), Markku Mustajärveen (markku.mustajarvi@evl.fi), Sari Valkeajokeen ((sari.valkeajoki@evl.fi), Tiina Suoniemi-Hakoseen (tiina.suoniemi-hakonen@evl.fi) tai Aliina Hakoseen (aliina.hakonen@evl.fi). Voit halutessasi liittyä myös aikuistyön WhatsApp-ryhmään, jossa informoidaan tulevista tapahtumista ja suunnitellaan tulevaa. Lisätietoja WhatsApp-ryhmästä saat Samuel Mäkiseltä. Lisäksi viestimme yhteisövalmennuksen etenemisestä Oriveden seurakunnan verkkosivuilla. Pysythän siis jatkossakin kuulolla!

Aikuisten Yhteisö & Majatalo

Juupajoen Yhteisö