Kudo sukat lahjaksi kastetulle!

Oriveden kastesukka

Koko: vauva (noin 60-80 cm)

Lanka: Novita Nalle tai vastaavan                                                                                                                   paksuista konepestävää villa- tai villasekoitelankaa

valkoista pohjaväriksi ja sinistä tai turkoosia kuvioväriksi

Puikot: Nro 3 tai käsialan mukaan

Luo pohjavärillä 36 silmukkaa ja neulo 2 o, 2 n -joustinta kuusi kerrosta (mikäli haluat tehdä sukasta hieman isomman, niin neulo vielä 2-3 kerrosta lisää).  Neulo seuraavaksi yksi kerros oikeaa ja lisää samalla tasaisesti neljä silmukkaa (työssä on nyt 40 s). Aloita kuvioneule ohjeen oikeasta alakulmasta.

Neulo kuvio piirroksen mukaan ja kavenna viimeisellä kerroksella (kerros 24) neljä silmukkaa. Työssä on jälleen 36 silmukkaa. Neulo tämän jälkeen kuusi kerrosta joustinneuletta.

Kantapää: Siirrä 1. ja 4. puikon silmukat samalle puikolle, yhteensä 18 silmukkaa. Jätä 2. ja 3. puikon silmukat odottamaan. Neulo kantatilkkua tasona sileänä neuleena seuraavasti: * Nosta yksi silmukka nurin neulomatta, neulo 17 silmukkaa nurin. Käännä työ. Nosta yksi silmukka neulomatta, neulo 17 silmukkaa oikein. Käännä työ. * Toista *-*, kunnes kantatilkun korkeus on 14 kerrosta (mikäli haluat sukasta isomman, niin neulo 16 kerrosta).

Aloita kantapään kavennukset. Nosta yksi silmukka nurin neulomatta, neulo 10 s nurin ja seuraavat kaksi silmukkaa nurin yhteen, käännä työ. * Nosta yksi silmukka oikein neulomatta, neulo 4 silmukkaa oikein, neulo kaksi seuraavaa silmukkaa ylivetäen yhteen, käännä työ. Nosta yksi silmukka nurin neulomatta, neulo 4 s nurin ja kaksi seuraavaa yhteen. Käännä työ. * Toista  *-* kunnes sivusilmukat loppuvat ja puikolla on kuusi silmukkaa. Jaa ne 4. ja 1. puikolle, kolme molemmille. Kerroksen vaihtumiskohta on kantapään alla näiden puikkojen välissä. Poimi kantalapun reunoista 9 silmukkaa molemmin puolin näille puikoille (isommissa 10 s). Neulo poimitut silmukat kiertäen, neulo samalla 2. ja 3 puikon yhdeksän silmukkaa.

Tee kiilakavennukset 1. puikon lopussa kaksi viimeistä silmukkaa oikein yhteen ja 4. puikon alussa kaksi ensimmäistä ylivetäen yhteen joka kerroksella, kunnes puikoilla on kullakin 9 silmukkaa.

Jatka 36 silmukalla sileää neuletta, kunnes jalkaterän pituus kantapää mukaan lukien on noin 8 cm. Jalkaterää voi tehdä myös sentin - pari pidempänä, mikäli haluat tehdä hieman isommat sukat!

Tee lopuksi kärkikavennukset:

1 ja 3. puikko: Neulo, kunnes jäljellä on 3 s. Neulo 2 s oikein yhteen ja viimeinen silmukka oikein.

2.ja 4. puikko: Neulo puikon alussa 1 oikein ja tee ylivetokavennus. Neulo puikon loput silmukat oikein.

Tee tällaiset kavennukset joka toisella kerroksella, kunnes kullakin puikolla on jäljellä 5 s. Tee sen jälkeen kavennukset joka kerroksella, kunnes työssä on 8 silmukkaa. Katkaise lanka ja vedä silmukoiden läpi. Päättele langanpää hyvin. Tee toinen sukka samoin.

Höyrytä työ lopulta kevyesti.

Valmiit sukat voi tuoda kirkkoherranvirastoon tai seurakunnan postilaatikkoon

Neulomisen iloa!

Mon Dec 04 15:59:00 EET 2023