Hautausmaat

Oriveden seurakunta hallinnoi neljää hautausmaata:

Haudanhoitoasiat Ritva Helminen, p. 050 3652 756

Hinnastot

Alla olevasta linkistä pääset sivulle, jonne on koottu seurakunnan palvelujen hinnastot.

Hinnastot

HAUTA SEURAKUNNAN HOIDOSSA

• Kukkien istutus aloitetaan 10.6. Kukat istutettu juhannukseen mennessä.
  • Kukkahoidoissa haudoilta poistetaan ennen seurakunnan kukkien istutusta siihen mahdollisesti istutetut kukat. Jos omaiset haluavat talteen haudalla olevat kukat, tämä pitää tehdä 31.5. mennessä.
  • Lyhdyt on poistettava haudoilta 1.6. – 30.9. väliseksi ajaksi turvallisuussyistä. Hautakivien taakse jätetyt esineet siirretään huoltorakennuksen edessä olevaan laatikkoon, josta omaiset voivat nämä noutaa.
  • Hoitokausi päättyy 30.9. tai ensimmäiseen hallayöhön
  • Asiakas ei voi valita kukkia, vaan kukkalajeja/värejä vaihdellaan vuosittain ja alueittain. Kukkien määrä ja hoidonhinta määräytyy hautapaikkojen mukaisesti.

Kasteluhoito

• Kastelu ja lannoitus
  • Kastelu aloitetaan kesäkuun alussa. Kasteluhoitokausi päättyy 30.9.

Kesähoito 1 vuosi, määräaikaishoito 5 - tai 10 vuotta

• Kukkatilan kääntö, mullan lisäys ja tarvittaessa vaihto
  • Lannoitus ja kalkitus
  • Kukkien istutus kasvualustojen kunnostuksen jälkeen
  • Lakastuvien kukkien sekä reunaruohojen poisto
  • Tuholaisten ja kasvitautien torjunta tarvittaessa
  • Syksyllä kukkien poisto ja kukkatilan kääntö

Reunakivelliset ja hiekkahaudat

• Rikkakasvien torjunta mekaanisesti tai kemiallisesti

Reunakivelliset nurmihaudat

• Nurmikon leikkaus ja siistiminen reunakivien ympäriltä

Seurakunta ei vastaa luonnonilmiöistä johtuvista vahingoista

Hautamuistomerkit

Hautamuistomerkit ja reunakivet ovat omaisten omaisuutta. Pohjakivi tulee oikaista murskalla tms. (löytyy hautausmailta). Seurakunta ei tee hautakivien oikaisuja. Hautausmailta löytyvät kottikärryt, lapiot yms. ovat käytettävissä.

Hoitohautojen kukkahoitoja ei aloiteta, jos hautakivi on kallistunut tai kaatunut. Haudalla oleva keltainen tiedote on kehotus haudanmuistomerkin kunnostamisesta. Haudan hallinta-ajan pitää olla voimassa määräaikaishoidon aikana.

Lisätiedot hallinta-ajasta sekä muista haudanhoitoon liittyvistä asioista 050 - 365 2756