Hautajaiset

Kristityn elämä on kahden siunauksen välinen matka: niin kasteessa kuin kuolemassakin jäämme Jumalan haltuun. Meillä on jälleennäkemisen toivo, joka perustuu Kristuksen ylösnousemukseen.

Kun menettää läheisen, omaisena pitäisi jaksaa paljon juuri silloin kun surukin on suurin. Hautajaisjärjestelyt kannattaa aloittaa ottamalla yhteyttä kirkkoherranvirastoon - siellä opastetaan asioissa eteenpäin.

Hautajaisia järjestettäessä on seurakunnan kanssa huolehdittava ainakin seuraavista asioista:

1. Hautausluvan toimittaminen seurakuntaan (yleensä sairaala huolehtii tästä suoraan)
  2. Vainajan siirtäminen seurakunnan tiloihin siunausta odottamaan (omaiset sopivat siirrosta hautaustoimiston ja hautaustoimisto asioi seurakunnan kanssa)
  3. Sanomakellot
  4. Hautapaikan varaaminen
  5. Kirkon, papin ja kanttorin varaaminen
  6. Siunauksesta ilmoittaminen kirkossa siunauksen jälkeen
  7. Keskustelu papin kanssa. Kun omaiset ovat ottaneet yhteyttä seurakuntaan ja hautajaispäivä on varmistunut, siunaava pappi ottaa yhteyttä omaisiin tapaamisen sopimista varten.
  8. Muistotilaisuuden valmistelu

Sururyhmä

Jos hautajaisten jälkeen tuntuu siltä, että suru ei hellitä ja että puhuminen toisten kanssa voisi auttaa, olet tervetullut seurakunnan järjestämiin sururyhmiin. Löydät tarkemmat tiedot sururyhmien omalta sivulta: Sururyhmä

Pappi seisoo käsikirja kädessä arkun vieressä Oriveden kirkossa.