Vapaaehtoistyö

Vapaaehtoistyö on seurakunnassakin palkkiotonta työtä toisten auttamiseksi tai seurakunnan tavoitteiden saavuttamiseksi. Sitoutua voi kertaluonteiseen tehtävään tai pidemmäksi aikaa.

Mitä se voi olla?

• Ihmisten auttamista. Tämä taas voi olla mitä vain klapitöistä tai siivouksesta kaupankäyntiapuun tai vaikka tietokoneen ja puhelimen käytön opastamista.
  • Talkootyötä. Tällaisia voisivat olla esim. haravointitalkoot hautausmailla tai muut pienet ylläpito- ja kunnostustehtävät. Jos sinulla on jokin uusi idea tai oma ajatus siitä, mitä voit seurakunnassa tehdä (esim. jokin uusi kokoontuva ryhmä tai piiri), ota yhteyttä ja esittele ideasi seurakunnalle!

Miten pääsen mukaan?

Voit ilmoittautua vapaaehtoiseksi kahdella tapaa:

1. Ota yhteyttä seurakunnan työntekijään. Vapaaehtoistyötä koordinoi diakoniatyöntekijä Kaarina Linjama.
  2. Kirjaudu Vapaaehtoistyo.fi -palveluun. Tämän palvelun kautta voi sekä hakea apua, että tarjoutua vapaaehtoiseksi haluamallaan paikkakunnalla. Jos et ole aiemmin käyttänyt palvelua, sinun pitää luoda käyttäjätili. Tämäkin tapahtuu klikkaamalla "Kirjaudu"-painiketta palvelun etusivun oikeassa yläkulmassa. Käyttäjätilin luonnin yhteydessä voit tarkemmin määritellä, millaiset vapaaehtoistehtävät sinua kiinnostavat. Jos tämän jälkeen Orivedellä (tai Juupajoella) joku tarvitsee apua sellaisessa tehtävässä, josta olet kiinnostunut, seurakunnan työntekijä ottaa sinuun yhteyttä.

Tällä hetkellä Vapaaehtoityo.fi-palvelussa ei ole tehtäviä orivesiläisille, mutta sitä kautta on kuitenkin mahdollista ilmoittautua vapaaehtoistyön tekijäksi.