Apua ja tukea

Aina ei voi ennustaa, mitä elämä tuo eteen. Menetykset, muutokset tai vaikkapa päihteiden aiheuttamat ongelmat saattavat heilauttaa elämän tasapainoa niin, että on vaikea jaksaa yksin. Avun pyytäminen ei aina ole helppoa, mutta se kannattaa.

Diakoniatyöntekijät

Seurakunnan diakoniatyöntekijät ovat töissä nimenomaan apua tarvitsevia ihmisiä varten. Heidän kanssaan voi tulla keskustelemaan diakoniatoimistoon sovittuna aikana tai pyytää kotikäynnille.

Seurakunnan antama apu voi olla:

• Kuuntelua
  • Hengellistä tukea
  • Asioiden järjestelyä yhdessä
  • Hävikkiruokien jakoa
  • Joissain tapauksissa taloudellista apua
  • Sururyhmä (ks. tarkemmin alempaa sivulta)

Olet tervetullut myös diakoniatyön järjestämiin erilaisiin tapahtumiin ja ryhmiin.

Kaikki diakoniatyöntekijän kanssa käymäsi keskustelut ovat luottamuksellisia.

Taloudellisissa kysymyksissä Oriveden alueella varaa keskusteluaika etukäteen soittamalla diakoniatyöntekijälle. Pääsääntöisesti olemme tavattavissa maanantaista torstaihin.

Diakoniapäivystys Juupajoella Toivontuvalla parittomilla viikoilla torstaisin klo 9-10.

Diakonien yhteystiedot

Yhteisvastuukeräys 2024

"Tehdään yhdessä toisille se, mitä tahtoisimme itsellemme tehtävän." Tulevia Yhteisvastuutapahtumia seurakuntamme alueella:

ti 13.2. klo 17-19.30 Koko perheen laskiaistapahtuma Kopsamon Seurakuntalassa

to 7.3. klo 10-13 Yhteisvastuumyyjäiset Oriveden S-marketin aulassa. Myynnissä leivonnaisia. Jos haluat leipoa myyjäisiin, ota yhteyttä Sanna Tapiolinnaan p. 050 5768343.

Lipaskeräykset: to 7.3. Oriveden S-marketilla

pe 8.3. Oriveden S-marketilla ja K-supermarketilla

ke 13.3. Korkeakosken Salen edessä klo 10.30-13

pe 12.4. Oriveden S-marketilla ja K-supermarketilla

ke 15.5. klo 18 Kuorojen kevätkonsertti Oriveden kirkossa

Yhdessä tehden - hyvinvointia, osallisuutta ja tekoja

Olemme mukana ESR+ (Euroopan sosiaalirahasto+) hankkeessa, jonka avulla voimme tukea alueemme vähävaraisia. Hanke on suunnattu erityisesti työttömille tai työttömyysuhan alla oleville sekä heidän perheilleen.

Hankkeen kautta saamme jaettavaksi 40 euron arvoisia Aineellisen avun maksukortteja, joilla voi hankkia välttämättömiä elintarvikkeita ja päivittäistavaroita. Seuraavan kerran maksukortteja on saatavilla maaliskuussa 2024 ja niitä on jaettavana rajallinen määrä. Maksukortin luovuttamisen yhteydessä keskustelemme vastaanottajan/perheen tilanteesta ja kartoitamme yhdessä mahdollisuuksia helpottaa taloustilannetta.

Papit

Seurakunnan papit auttavat myös, erityisesti silloin jos kaipaat kuuntelijaa, keskustelukumppania tai rukousta.

Sururyhmä

Oletko menettänyt läheisesi? Tuntuuko, että menetyksen surusta puhuminen toisten samaa kokeneiden kanssa voisi auttaa surun käsittelyssä? Seurakunta järjestää vuosittain sururyhmiä. Ryhmä kokoontuu 7 kertaa n. 1,5 tunnin mittaisiin tapaamisiin.

Katso tarkemmat tiedot tästä linkistä: Sururyhmä

Mukaan auttamaan?

Onko sinulla aikaa ja halua auttaa toisia? Oletko kiinnostunut tapaamaan uusia ihmisiä ja ehkä saamaan uusia ystäviäkin? Diakoniatyössä tarvitaan monenlaisia vapaaehtoisia, joilta odotetaan luottamusta ja vaitiolovelvollisuutta vapaaehtoistehtävässään. Työntekijät perehdyttävät kyseiseen tehtävään, eikä siinä edellytetä erityistä koulutusta, vain "maalaisjärjen" käyttöä.

Katso tarkemmat tiedot tästä linkistä: Mukaan auttamaan?

Mitä on diakonia?

Diakonia on kristilliseen rakkauteen perustuvaa palvelua.

Diakonian lähtökohtana ovat Jeesuksen esimerkki ja hänen opetuksensa. Jeesus kohtasi apua tarvitsevat, köyhät, sairaat ja syrjäytetyt, kuunteli heitä, paransi, auttoi ja julisti anteeksiantamuksen sanomaa.

Kertomuksessa laupiaasta samarialaisesta (Luuk 10:25-37) Jeesus osoitti, että jokainen ihminen on lähimmäisemme riippumatta kansallisuudesta, rodusta, uskonnosta tai muista erottavista tekijöistä. Alkuseurakunnassa diakonia toteutui huolenpitona köyhistä, sairaista, vangeista ja muista kärsivistä sekä pöytäpalveluna seurakunnan kokouksissa.

Diakonia kuuluu kirkon perustehtäviin ja sen sisältö ja tavoitteet on määritelty kirkkolaissa (KL 1, ' 2) ja kirkkojärjestyksessä (KJ 4, ' 3).

Kirkon yhteiskunnallinen työ liittyy läheisesti diakoniavastuuseen. Se tähtää vastuulliseen elämäntapaan ja yhteiskunnan rakenteitten oikeudenmukaisuuteen.

diakoniatiimi 2023