Sururyhmä

Kun läheinen kuolee, sureva tarvitsee tukea.

Tukea on monenlaista. Joku voi auttaa konkreettisesti käytännön asioissa. Toinen voi olla kuuntelijana. Kolmas voi antaa tarpeellista tietoa.

Seurakunnassa tarjotaan surutukea myös sururyhmän kautta.
Sururyhmä on paikka, jossa on tilaa ilmaista erilaisia surun tunteita ja jossa saa puhua surusta. Yksi kokoontuminen kestää n 1,5 tuntia. Läsnäolo kaikkina kertoina on tärkeää.

Lähtökohtainen suositus on, että ryhmään osallistujalla olisi kulunut aikaa omaisensa menettämisestä yli puoli vuotta ja alle kaksi vuotta. Tilannetta arvioidaan kuitenkin aina yksilöllisesti, sillä jokaisen ihmisen suru on henkilökohtaista ja eikä siihen ole aikataulua, jonka mukaan surun pitäisi edetä. Sururyhmät ovat aina luottamuksellisia.

Jos et tahdo osallistua ryhmään tai sellaista ei saada koottua, voit ottaa yhteyttä seurakunnan työntekijöihin ja voimme yhdessä pohtia, minkälaista tukea seurakunta voisi surussasi antaa.

Lähikuva kädestä, joka sytyttää kynttilää kirkon lähetyskynttelikköön. Taustalla muita palavia kynttilöitä.