Lähikuva Bachin Johannes-passion erään koraalin kuoronuotista.

Projektikuoroon Orivedellä

maalis-toukokuussa 2024!

Oriveden seudulla on tarjolla keväällä kahden kuukauden mittainen kuoroprojekti! Tervetuloa laulamaan klassisen ja kirkkomusiikin helmiä huhti-toukokuussa sunnuntai-iltapäivisin. Ilmoittaudu mukaan projektiin kenelle tahansa Oriveden seurakunnan kanttoreista: Jari Linjamalle, Maria Kujanpäälle tai Jussi Tammiselle. Johdamme projektikuoroa kaikki yhteistyössä. https://www.orivedenseurakunta.fi/yhteystiedot/kanttorit

Projektiin osallistuvat saavat käyttöönsä myös harjoitusnauhat, joiden avulla itsenäinen harjoittelu on helpompaa.

Projektikuoro tähtää konserttiin Oriveden kirkossa keskiviikkona 15.5. Oman konsertin lisäksi teemme lauluretken 17.5. Tampereella Kirkon juhlille. Kirkon juhlilla osallistumme Toivotuimmat-konserttiin, johon saapuu laulamaan kuoroja ympäri Suomen. Käytämme samaa ohjelmistoa molemmissa konserteissa.

Harjoittelemme Oriveden seurakuntatalolla jollei toisin informoida. Projektin aikataulu:

Su 17.3. klo 16-18 Aloituskokoontuminen, jossa jaetaan konsertin nuotit ja tutustutaan ohjelmistoon.

Itsenäistä harjoittelua.

Su 7.4. klo 16-18 harjoitus

Su 17.4. klo 16-18

Su 21.4. klo 16-18

Su 28.4. klo 16-18

Su 5.4. klo 16-18 harjoitus Oriveden kirkossa

Su 12.4. klo 16-18 harjoitus Oriveden kirkossa

Ke 15.5. Konsertti klo 18 Oriveden kirkossa. Kuoro paikalla klo 16.

Pe 17.5. Retki Tampereelle kirkon juhlille. Esiintyminen 18:30 Toivotuimmat -konsertissa. Yhteiskyyti Oriveden seurakuntatalolta. Seurakunta tarjoaa retkieväät ja -tunnelman linja-autossa.

Projektin ohjelmisto:

J. Haapasalo: Herra on minun paimeneni

G. F. Händel: Halleluja

S. Rakhmaninov: Bogoroditse Devo

Lisäksi valmistelemme konserttiin pari tuttua / helppoa kuoroklassikkoa.

Musiikista on moneksi

Musiikilla on tärkeä sija seurakunnan viikoittaisessa toiminnassa. Vihkimisissä soivat mahtipontiset marssit, hautajaisissa sanoitetaan surua tyynemmin sävelin. Kotien kastejuhlissakin yleensä lauletaan virsi tai kaksi - joskus ilman säestystäkin. Jumalanpalveluksissa vuorottelevat yhteiset virret ja kanttorin musiikki.

Seurakunnassa saa olla sekä musiikin kuulija että sen tekijä. Tutustu seurakunnan konserttitarjontaan, yhteislaulutilaisuuksiin ja kuorotoimintaan!

Kanttori - moniosaaja

Seurakunnan kanttorit ovat musiikin ammattilaisia, joilla on monipuoliset valmiudet musiikkiin. Välillä he ovat säestäjiä, välillä esilaulajia; joskus toisten ohjaajia, joskus esiintyviä muusikoita.