Jumalanpalvelustehtävät

Älä pelkää, saarnaa ei tarvitse lupautua pitämään. Jotta jumalanpalvelus olisi seurakunnan yhteinen juhla, olisi hienoa, että sen erilaisissa tehtävissä toimisivat myös seurakuntalaiset itse.

Jos haluat tulla mukaan toteuttamaan jumalanpalvelusta, voit olla esimerkiksi:

Kolehdinkerääjä

Suntion avuksi tarvitaan usein yksi tai useampi henkilö, joka voi kerätä kolehtia. Perehdytyksen tehtävään saa suntiolta nopeasti vaikka juuri ennen jumalanpalvelusta.

Tervetulleeksi toivottaja

Oriveden kirkon pääovella on yleensä ollut seurakuntalainen toivottamassa muut kirkkovieraat tervetulleeksi. Tämän tehtävän voi helposti yhdistää esimerkiksi kirkkokahvien järjestämisen kanssa.

Raamatun tekstien lukija

Jumalanpalveluksessa luetaan yleensä kolme raamatuntekstiä, joista kaksi ensimmäistä (Vanhan ja Uuden testamentin lukukappaleet) voi lukea joku muu kuin saarnavuorossa oleva pappi.

Laulaja tai soittaja

Jumalanpalveluksessa on tilaa myös esittävälle musiikille, esimerkiksi yllä mainittujen raamatuntekstien välissä tai ehtoollisen aikana. Jos haluat tuoda musiikilliset lahjasi seurakunnan jumalanpalvelukseen, ota yhteyttä kanttoreihin.

Ehtoollisavustaja

Ehtoollisen jakamisessa tarvitaan useampi käsipari, varsinkin sellaisina kirkkopyhinä, jolloin väkeä kirkossa on paljon. Moni arkailee tähän tehtävään tarttumista, mutta ehtoollisen pyhyys ei edellytä, että vain pappi voisi sen jakaa. Ehtoollisella avustamiseen saa koulutuksen seurakunnan papeilta ja luvan toimia ehtoollisavustajana Oriveden seurakunnan alueella myöntää kirkkoherra.

Kirkkokahvien järjestäjä

Oriveden kirkossa kirkkokahvit ovat vakiinnuttaneet asemansa jumalanpalveluksen "jatkoina" ja kohtaamispaikkana. Jokainen kirkkokahvihetki tarvitsee kuitenkin myös valmistelijansa. Tarjottavat hankkii valmiiksi seurakunnan keittiö, joten kyse on kahvin keittämisestä, tarjoilupöydän kattamisesta sekä siivouksesta kahvien päätyttyä.

Ota rohkeasti yhteyttä seurakunnan pappeihin, kun haluat olla mukana jumalanpalveluksen toteutuksessa. Jos et tavoita pappia, voit soittaa kirkkoherranvirastoon.